Wat is onderkoeling?

 Een van de dingen die je kunnen overkomen tijdens canyoning, speleologie en vai ferrata / bergbeklimmen is onderkoeling. Het is dus beter om er meer over te weten:

Hypothermie is een medisch noodgeval dat optreedt wanneer je lichaamstemperatuur daalt van 37°C (98,6 graden Fahrenheit) tot onder 35°C (95°F) .
Het verlagen van de lichaamstemperatuur tot 32°C (89,6°F) of minder kan dodelijk zijn. Deze aandoening kan worden veroorzaakt door langdurige blootstelling aan temperaturen onder 10°C (50°F) , of door langdurige onderdompeling in koud water onder 20°C (68°F).

Als hypothermie niet wordt behandeld, kan dit uiteindelijk leiden tot volledig hart- en ademhalingsfalen en uiteindelijk tot de dood.

In welke gevallen kan je onderkoeling krijgen?

Je kunt onderkoeling krijgen als je wordt blootgesteld aan langdurige kou, buiten of in een zeer koude omgeving.
Je loopt een groter risico als je bejaard of erg jong bent, of ondergewicht of een slechte gezondheid heeft.
Baby's kunnen ook onderkoeling ontwikkelen door in een koude kamer te slapen. De temperatuurregulatie is bij ouderen verstoord en maakt ouderen vatbaar voor onderkoeling. Oudere mensen en zeer jonge kinderen lopen risico op onderkoeling, zelfs in de zomerhitte, zelfs als ze worden blootgesteld aan overmatige airconditioning.
Onderkoeling kan je slaperig, verward en onhandig maken. Omdat onderkoeling geleidelijk optreedt en je geest beïnvloedt, realiseert je zich misschien niet dat je hulp nodig heeft, wat onderkoeling nog gevaarlijker maakt.
Een lichaamstemperatuur onder de 35°C (95°F) is een medisch noodgeval en kan tot de dood leiden als het niet op tijd wordt behandeld.
Het totale sterftecijfer door onderkoeling is bijna hetzelfde tussen mannen en vrouwen.
Maar omdat mannen meer worden blootgesteld, zijn mannen verantwoordelijk voor 65% van de aan onderkoeling gerelateerde sterfgevallen.
Ondanks het grote temperatuurverschil buiten je lichaam, is je lichaam goed aangepast om in een temperatuurbereik in het lichaam te werken. De lichaamstemperatuur in de "neutrale warmtezone" wordt perfect geregeld tussen 36,5 en 37,5 ° C, daarbuiten meestal de temperatuurregulerende reacties worden geactiveerd. Je hebt verschillende mechanismen - zoals het aanpassen van de grootte van kleine bloedvaten en koude rillingen - om je te helpen een gezonde lichaamstemperatuur te behouden.
Maar ouderen en jonge kinderen zijn gevoelig voor de effecten van temperatuurveranderingen buiten.

Hypothalamus reguleert de warmte door de warmtebesparing (vasculaire contractie en omgeving gedrag) en warmteproductie (schudden en het verhogen van de thyroxine- en epinefrine spiegels) te vergroten. Veranderingen in het centrale zenuwstelsel kunnen deze mechanismen verstoren. De koude drempel is 1 graad lager dan de vasoconstrictie en wordt door het lichaam beschojed als het laatste mechanisme om de temperatuur op peil te houden. Het lichaam handhaaft een stabiele kerntemperatuur door warmteproductie en warmteverlies in evenwicht te brengen.
In rust produceren mensen 40-60 kcal warmte per vierkante meter lichaamsoppervlak door productie door cellulair metabolisme, dat de lever en het hart het meest belast. De warmteproductie neemt toe met spiercontractie. Rillen verhoogt de warmteproductie. Warmtebehoudmechanismen kunnen toenemen bij koude stress en de kerntemperatuur kan afnemen na vermoeidheid of glycogeen uitputting.
Wanneer je lichaamstemperatuur boven dit bereik ligt, functioneert je lichaam slecht en kan het gezondheidsproblemen veroorzaken zoals een hartaanval, nier-, lever schade of erger.

Hypothermie vermindert de depolarisatie van hartslag cellen en veroorzaakt bradycardie (langzamer dan normale hartslag ~ minder dan 60 slagen per minuut). Atriale en ventriculaire aritmieën kunnen worden veroorzaakt door onderkoeling.
Asystolie en ventriculaire fibrillatie beginnen spontaan bij een kerntemperatuur onder 28-25°C.
Hypothermie doet het centrale zenjestelsel (CZS) geleidelijk instorten en vermindert lineair het CZS-metabolisme naarmate de kerntemperatuur daalt. Bij een kerntemperatuur van minder dan 33 graden Celsius wordt de elektrische activiteit van de hersenen abnormaal. Tussen 19 en 20°C kan een elektro-encefalogram (EEG) overeenkomen met hersendood. Weefsels hebben een lager zuurstofverbruik bij lage temperaturen. Het is niet bekend of dit te wijten is aan een verminderd metabolisme bij lage temperaturen of een groter verlangen naar hemoglobine voor zuurstof in verband met een verminderde zuurstoftoevoer naar hypotherme weefsels.

Wanneer de kou je lichaam aantast, kunt je moeite hebben met goed denken, spreken of bewegen. Je realiseert je misschien niet wat er aan de hand is, of je bent misschien niet in staat om op te warmen of om hulp te vragen.

Tekenen en symptomen van onderkoeling

 3  fase van hypothermie: mild, matig en ernstig.

In de praktijk is het belangrijk om de eerste tekenen van onderkoeling te herkennen voordat deze ernstig wordt.

 De meest voorkomende symptomen (in volgorde van ontstaan):

 

 

 

 

 

  • Schudden
  • Vermoeidheid en verminderd beoordelingsvermogen
  • Onhandigheid / Verlies van vaardigheid
  • Spraakstoornis
  • Gedragsstoornis

Vroege tekenen van onderkoeling:

  • Koude handen en voeten
  • Gezwollen of gezwollen gezicht
  • Bleke huid
  • Rillen (in sommige gevallen rilt een persoon met onderkoeling niet)
  • Langzamer spreken dan natuurlijke spraak of vage woorden
  • Het werkt slaperig
  • Boos of verward zijn

Andere symptomen van onderkoeling:

  • Langzame beweging, moeite met lopen of onhandigheid
  • Stijve bewegingen van de arm of het been
  • Langzame hartslag
  • Langzame en oppervlakkige ademhaling
  • Zwart worden of bewustzijnsverlies

Symptomen van onderkoeling zijn onder meer vermoeidheid, gevoelloosheid van de huid (vooral van de tenen en vingers), koude rillingen, onduidelijke spraak, irrationeel of gewelddadig gedrag, lethargie, uitglijden, duizeligheid, spierkrampen en ernstig verlies van energie. Een persoon met enige irrationaliteit in gedrag kan de vorm hebben van slachtoffers die beweren hot te zijn en zich proberen aan te kleden.

 Wat te doen nadat de bovenstaande factoren zijn opgetreden:

  • Probeer de persoon naar een warmere plaats te verplaatsen.
  • Wikkel de persoon in een deken, handdoek of warme jas - wat maar handig is. Zelfs je eigen lichaamswarmte zal helpen. Ga dicht bij de persoon liggen, maar wees kalm.
  • Geef warme dranken, maar vermijd alcoholische of cafeïnehoudende dranken zoals koffie.
  • Masseer de benen of armen van de persoon niet.
  • Probeer de persoon niet met water te verwarmen.
  • Gebruik geen verwarmingskussen.

 Wie loopt risico op onderkoeling?

Onderkoeling kan iedereen treffen, de mensen die het meeste risico lopen zijn:

  • Mensen ouder dan 75 jaar
  • Baby's en jonge kinderen - ze verliezen sneller warmte dan volwassenen
  • Overmatige consumptie van alcohol en drugs - hun lichaam verliest sneller warmte
  • Mensen met een slechte bloedcirculatie of diabetes.
  • Mensen met een chronische lichamelijke of verstandelijke beperking.
  • Mensen met onderliggende infecties.
  • Mensen die erg dun zijn en weinig lichaamsvet hebben.
  • Mensen die buiten werken.
  • Mensen die dakloos zijn.
  • Mensen die zich in zeer vochtige omgevingen bevinden.

 Wat veroorzaakt onderkoeling?

  • Onderkoeling treedt op wanneer je lichaam sneller warmte verliest dan dat het warmte produceert.
  • Als je lange tijd in lucht onder de 50 graden Fahrenheit (10 graden Celsius) of in water onder de 68 graden Fahrenheit (20 graden Celsius) blijft, kunt je onderkoeling ervaren.
  • Sommige medische aandoeningen kunnen mensen ook vatbaar maken voor onderkoeling. Maar als je zich niet goed kleedt of de situatie niet onder controle heeft, kan langdurige blootstelling aan een omgeving die kouder is dan je lichaam tot onderkoeling leiden.

Risicofactoren voor onderkoeling

Risicofactoren voor onderkoeling zijn onder meer:

  • Vermoeidheid: je tolerantie voor de kou neemt af als je moe wordt.
  • Ouderdom: het vermogen van het lichaam om de temperatuur te reguleren en het koud te voelen kan afnemen met de leeftijd, en sommige oudere mensen kunnen mogelijk niet met anderen communiceren als het koud is of naar een warme plek verhuizen als ze het koud hebben.
  • Zeer jonge leeftijd: kinderen verliezen sneller warmte dan volwassenen. Kinderen kunnen de kou ook negeren omdat ze het te druk hebben om erover na te denken, en ze kunnen misschien niet de juiste beslissing nemen over het dragen van warme kleding bij koud weer.
  • Geestelijke gezondheidsproblemen: Mensen met een psychische aandoening, dementie of andere aandoeningen die het beoordelingsvermogen beïnvloeden, zijn mogelijk niet geschikt voor het weer of zijn zich mogelijk niet bewust van het risico van koud weer. Mensen met dementie kunnen van huis wegdwalen of gemakkelijk verdwalen, waardoor ze bij koud of vochtig weer buiten vast komen te zitten.
  • Alcohol- en drugsgebruik: Alcohol kan je lichaam van binnenuit verwarmen, maar het verwijdt de bloedvaten, waardoor de warmte snel van de huid verdwijnt. De natuurlijke reactie van het lichaam op koude rillingen is verminderd bij mensen die alcohol hebben gedronken. Bovendien kan het gebruik van alcohol of energie drugs je oordeel over de noodzaak om te helpen of warme kleding te dragen bij koud weer beïnvloeden. Als een persoon dronken wordt bij koud weer en sterft, kan hij of zij onderkoeling hebben.
  • Bepaalde medische aandoeningen kunnen ook van invloed zijn op het vermogen van je lichaam om de lichaamstemperatuur te reguleren.
    Voorbeelden zijn hypothyreoïdie (hypothyreoïdie), ondervoeding of anorexia nervosa, diabetes, beroerte, ernstige artrose, de ziekte van Parkinson, trauma en ruggenmergletsel.
  • Medicijnen: Sommige medicijnen kunnen het vermogen van het lichaam om de temperatuur te reguleren veranderen. Voorbeelden zijn antidepressiva, antipsychotica, pijnstillers en pijnstillers.

Preventie van onderkoeling

  • Volg enkele gezond verstand tips die je waarschijnlijk allemaal hebt gehoord. Probeer voorzichtiger te zijn bij het dragen van kleding in koude omstandigheden. Kies de juiste kleding en draag ze laag voor laag, van de basis tot de bovenkleding. Als je verwacht te worden blootgesteld aan wind, regen of sneeje, draag dan een jas met een waterdichte en winddichte buitenlaag.
  • Als je bij koud weer buiten bent / werkt, of van plan bent te reizen, kamperen of wandelen in de kou, kunt je het risico op onderkoeling verminderen door:
    • Let op weersvoorspellingen en omstandigheden
    • Beperk je tijd buitenshuis in de kou
    • Als je buiten werkt, moet je je warming-up goed plannen
    • Draag warme kleding, inclusief winddichte jassen, handschoenen en mutsen. Kleed je in lagen met synthetische stoffen zoals polyesterfleece of basislagen.
    • Vermijd alcohol, cafeïne en sigaretten, die je gevoelig kunnen maken voor kou
    • Zorg ervoor dat je huis warm genoeg is.
    • Zorg ervoor dat je de hoofden van kinderen bedekt als ze uit de kou komen - kinderen kunnen sneller warmte verliezen dan volwassenen.
    • Gebruik sokken, pantoffels en een muts om je thuis warm te houden.
  • Als het buiten koud is, stelt je je temperatuur in op 20 graden Celsius (68 graden Fahrenheit) of hoger. Sluit kamers die je niet gebruikt af om op stookkosten te besparen.

Veiligheid in koud water

Onderkoeling kan enkele minuten na blootstelling aan koud water optreden, maar de symptomen ontwikkelen zich over het algemeen geleidelijk. Wanneer de watertemperatuur 40 graden of lager is, kan er binnen enkele minuten ernstige schade ontstaan. Zelfs bij watertemperaturen rond de 50 graden kan de dood optreden in het eerste uur van onderdompeling in koud water. Hoewel lichaamsvet, beschermende uitrusting en vele andere factoren van invloed zijn op hoe lang iemand in koud water leeft,

Hier enkele algemene richtlijnen voor wanneer onderkoeling optreedt in koud water:

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgemerkt moet worden dat water niet erg koud hoeft te zijn om onderkoeling te veroorzaken. Elk water dat kouder is dan de normale lichaamstemperatuur zal warmteverlies veroorzaken.

  Als je per ongeluk in koud water valt, kunnen de volgende tips je overlevingstijd in koud water verlengen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Draag een compact en licht gewicht hulpmiddel of een reddingsvest. Als je voor langere tijd in het water gaat of gaat zwemmen, is het beter om een reddingsvest te gebruiken. Een reddingsvest kan je helpen te overleven in koud water door je te helpen drijven zonder het gebruik van energie en door enige isolatie te bieden. Bevestig ook een fluitje aan je reddingsvest als teken van hulp.
  • Ga indien mogelijk uit het water. Ga zoveel mogelijk uit het water, probeer een droge plek te vinden en blijf uit de wind. In deze gevallen is het beter om een reddingsdeken bij je te hebben, die als isolatie fungeert en voorkomt dat de wind je direct raakt. Het hebben van een alcohol pil kan ook essentieel zijn, en je vrienden kunnen je lichaamstemperatuur helpen sneller weer normaal te worden door een vuur aan te steken.
  • Probeer niet te zwemmen tenzij je dicht bij veiligheid en een veilige plek bent. Of blijf op zijn plaats tenzij de boot, andere persoon of reddingsvest bij je in de buurt is. Zwemmen kost energie en kan de overlevingstijd verkorten.
  • Positioneer je lichaam om warmteverlies te minimaliseren. Om warmteverlies tijdens het wachten op hulp te verminderen, gebruikt je een lichaamshouding die bekend staat als een warmteverlies positie (HELP) . Houd je knieën naar je borst gericht om je lichaam te beschermen. Als je een reddingsvest draagt, zal je gezicht naar beneden gericht zijn. Houd je benen dicht bij elkaar, breng je handen langs je zij en je hoofd naar achteren.
  • Kom samen met anderen. Als je met andere mensen in koud water bent, warm jezelf dan op door in een kleine cirkel naar elkaar toe te kijken.

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Trek je kleding niet uit als je in het water bent, dit helpt je lichaam te isoleren tegen water. Til je gespen, knopen en kleding op met een rits. Bedek je hoofd indien mogelijk. Verwijder kleding pas nadat je veilig uit het water bent gestapt en je droog- en verwarming maatregelen kunt nemen.

Om onderkoeling te behandelen, verwijder je het slachtoffer uit de wind of regen, verwijder je natte kleding en vervang je deze door warme, droge kleding. Geef ze hete vloeistoffen - geen alcohol - en wat energierijk, snel verteerbaar voedsel. Masseer onderkoeling slachtoffers niet, maar laat ze zich zachtjes opwarmen. Dit zijn de eerste stappen om ernstige onderkoeling te voorkomen.

Onderkoeling kan een ongemakkelijke situatie veroorzaken .

Verschillende symptomen van ernstige onderkoeling:

  • Trilling stopt.
  • Geestelijke functies worden aangetast.
    • (De persoon wordt prikkelbaar, angstig of gevoelloos, heeft moeite met spreken en vertraagt zijn reactie op externe prikkels.)
    • Onvermogen om te ondersteunen, spierzwakte.
    • Onvermogen om te zien of te concentreren.
  • Vergeetachtigheid, lethargie.
  • Bewustzijnsverlies, gebrek aan reactie op externe prikkels.
  • Het is in dit stadium moeilijk om ademhaling en hartslag te detecteren.

Hoe onderkoeling te behandelen:

  • We kunnen alles doen om het "slachtoffer" te verwarmen.
    • Bescherm de persoon tegen de wind.
    • Warme dranken en voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten.
    • Non-alcoholische dranken en koffie. Ze versterken het warmteverlies.
    • Leg de persoon op een isolatie zoals een mat of deken om te voorkomen dat het lichaam meer vocht opneemt.
    • Trek indien mogelijk natte kleding uit en draag droge kleding.
  • Leg de persoon indien mogelijk in een slaapzak.
  • Met behulp van een warmwaterkruik of een andere fles die we hebben, maken we heet water, wikkelen ze in een doek en plaatsen ze onder de oksels, in het borstbeen en in de lies.
    • Zoals we eerder zeiden, vermijden we het masseren van de handen en voeten van een onderkoelde persoon.
    • Als de persoon half bewusteloos of bewusteloos is, geven we hem geen vloeistoffen.
    • We moeten het hoofd en de nek van een persoon beschermen tegen de kou en mogelijke stenen oppervlakken.
    • We controleren iemands ademhaling en hartslag.

Hoe onderkoeling bij canyoning voorkomen?

  • Gebruik altijd de juiste materiaal.
  • Eet regelmatig en drink veel vocht.
  • Zorg voor extra eten tijdens de koude dagen / wintermaanden.
  • Vermijd het dragen van onnodige lasten.
  • De kaart, route en in- en uitrijtijden van de canyon / vallei hebben gelezen.
  • Weet wanneer je moet opgeven en gebruik een eventuele nooduitgang die op de kaart en de route is aangegeven.
  • Zorg goed voor jezelf en oefen systematisch.
  • Een goede mentale en psychologische voorbereiding.
  • Probeer je lichaam zoveel mogelijk warm te houden

Tot slot moet gezegd worden dat canyoning een van de beste watersporten is! Je kunt geweldige momenten van plezier, vreugde, opwinding en avontuur beleven met je vrienden.

Je moet gewoon alle technische aspecten beheersen en de kracht van de natuur niet onderschatten.

Het is ook goed om te weten dat onderkoeling in de canyons / valleien niet kan worden voorkomen door alleen warme kleding te dragen.
Goede voeding, hydratatie en aanpassing van het lichaam aan lage temperaturen zijn net zo belangrijk als het dragen en gebruiken van warme kleding en hightech apparatuur. Probeer voedsel te eten met eenvoudige suikers en voldoende vocht te drinken.

Ontleend aan: Narges Najafi 
Je kunt het bovenstaande artikel delen met je vrienden via sociale netwerken.
Als je ook ervaring hebt met onderkoeling, vertel het ons

Overzicht Kennisbank Vaktermen voor canyoning en caving (speleologie): Ga terug

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2013 - 2021 CanyonZone | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel